ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תשתו משהו חריף?

שתיית אלכוהול כחלק מבילוי חברתי נעשית חלק מתרבות הבילוי, בעיקר בקרב צעיריים. מהו האלכוהול? מה חלקו בתזונה שלנו?למה כדאי לנו לשתות ממנו? הכל בכתבה הבאה

שתיית משקאות אלכוהוליים הייתה מאז ומעולם, בעיקר בחברה, דרך מקובלת לחגוג, לבלות או להביע שמחה, כחלק מתרבות הבילוי, טקסי הדת והחגים. את ההשפעה החיובית שיש לאלכוהול על מצב הרוח ניתן למצוא עוד בספר תהילים: "וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב-אֱנוֹשׁ" (תהלים ק"ד ט"ו)

המשותף בין כל המשקאות האלכוהוליים הוא האתנול. אתנול הוא תרכובת אורגנית ממשפחת הכוהליים הנחשב כסם פיכואקטיבי, כלומר פועל על מערכת העצבים המרכזית ומשפיע על תפקוד המח. השפעתו של האתנול מרגיעה ומרדימה. כתוצאה מכך, שתיית אלכוהול בכמות מתונה גורמת לתחושת שמחה, רוגע ואופוריה, עליה בביטחון העצמי, שחרור מעכבות ורצון לשמוח ולחגוג.

שתיית יתר של אלכוהול, לעומת זאת, הופכת את הקערה על פיה וגורמת לאיבוד השליטה ושיקול הדעת, ערעור שיווי המשקל ולהרגשה פיזית ונפשית רעה שסממניה הם סחרחורת, בחילות והקאות(כתוצאה מהתייבשות) ודיכאון. ההולך לישון בזמן שיכרות, עלול להתעורר עם כאבי ראש, בחילות והקאות, הרגשת דכדוך ועצבנות וקושי בריכוז. כל אלה כתוצאה מהתייבשות שנגרמת עקב סילוק האלכוהול מהגוף ונקראת חמרמורת (hang over)

אלכוהול ובריאות

שתיית אלכוהול מתונה, בנוסף להיותה מהנה, מסתברת כבעלת השפעה בריאותית חיובית. לראשונה הוכחה יעילותו של האלכוהול בשנת 1992, עת פורסם הפרדוקס הצרפתי שטען, ששיעור התחלואה והתמותה ממחלת לב כלילית (טרשת עורקים) בצרפת, נמוך בהשוואה לארצות אחרות, למרות אכילת דיאטה עשירה בשומן רווי והרגלי עישון. ההסבר שהוא נתן לפרדוקס היה הרגלי צריכת היין האדום בצרפת.

מחקרים רבים מוכיחים, שצריכה מתונה של אלכוהול (כוסית אחת ביום לנשים ושתי כוסיות ביום לגברים), הינה בעלת השפעה מגנה על הלב, אפילו יותר מהעדר צריכה מוחלט, בשעה שהגדלת צריכת האלכוהול היומית גורמת לאפקט הפוך (עקומת J). מבין המשקאות האלכוהוליים, היין נחשב כבעל האפקט הבריאותי הטוב ביותר בזכות תכולת חומרים נוגדי חמצון שבו (פוליפנולים) ובזכות תכולת האתנול. הן לפוליפנולים והן לאתנול עצמו מיוחסות תכונות מגנות על הלב: לפוליפנולים מיוחסות תכונות נוגדות חמצון המעכבות התפתחות טרשת עורקים ולאתנול תכונות מאטות קצב לב ומרחיבות עורקים.

 

דיאטה ואלכוהול

שתיית משקה אלכוהולי בכמות מתונה כחלק מתפריט דיאטה להרזיה, יכולה להיות גורם מעכב לירידה במשקל, כתלות בסוג המשקה ובכמות.

הגורם המרכזי המשפיע על תכולת הקלוריות במשקה האלכוהולי הוא ריכוז האלכוהול. 

גרם אחד של אלכוהול מכיל 7 קק"ל, בדומה לשומן המכיל 9 קק"ל ולעומת חלבון או פחמימה, המכילים 4 קק"ל כל אחד. כלומר, שככל שריכוז האלכוהול במשקה עולה, כך עולה ערכו הקלורי. אלכוהול מתפרק בכבד, אך עודפי אלכוהול הופכים לשומן הנאגר ברקמת השומן. משקאות אלכוהוליים אינם שייכים לאף קבוצת מזון ולכן בתפריט מאוזן לא יכולים להחליף אף מנת מזון. הוא אינו מכיל חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים או סיבים תזונתיים ולכן אינו תורם מבחינה תזונתית והקלוריות שלו נחשבות קלוריות ריקות. זו הסיבה, שבדיאטהקלאב אנחנו ממליצים על שתיית אלכוהול רק בתור מנה מותרת או כחלק ממנה.

אז כמה עולה לנו שתיית אלכוהול?

בקבוק או פחית של 330 מל' - 110-150 קלוריות, תלוי בסוג

וודקה, ויסקי, רום, ליקר וג'ין – כ 300 קלוריות ל 100 מל' (חצי כוס)

יין לבן או אדום יבש – כ 120 קלוריות לכוס

 

 

חזרה לרשימה