ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטת כסאח – מתכון להשמנה

דיאטת כסאח - הדרך הבטוחה להשמנה. מה קורה בגוף בזמן הגבלת קלוריות חמורה? ואיך הירידה המהירה במשקל מסתיימת בהשמנת יתר?

בוודאי הייתם לא פעם בקטע הזה: שמתם מנעולים על הפה, וגזרתם על עצמכם שמירת מרחק מפחמימות, סוכרים, שומנים, ומכל מנעמי החיים. גם המחמאות על הפיגורה החדשה לא פתחו לכם דרך חיים חדשה, אלא את דלת הפריג'ידר בלילה נמהר אחד שהוביל לשבירה ולצבירה מחודשת של קילוגרמים.

הריטואל הזה של דיאטת "יו יו" יחזור על עצמו כמה וכמה פעמים והוא עלול לגרום לירידה בקצב חילוף החומרים בגוף, להפרעות אכילה ולהערכה עצמית נמוכה. בנוסף לעלייה במשקל, קיימים סיכונים גם להעלאת הסיכון ללקות במחלות לב ובסוגים מסוימים של סרטן.

יו יו? נו נו!!!!

דיאטה נכונה אמורה להפחית את כמות השומן מרקמת השומן בגוף. השומן הוא בעצם המאגר והמחסן של כל החטאים שנכנסו לגוף כקלוריות ולא נוצלו, וממנו אנחנו שואפים להיפטר כאשר אנו רוצים לרזות. רקמת השומן הזו נחה בשלווה, אינה מטריחה עצמה בקטנות כמו חילוף חומרים ואינה מנצלת כמעט אנרגיה. מי שאמור לעשות את העבודה היא רקמת השריר בגופנו הפעילה יותר מבחינת חילוף החומרים, ולכן המטרה היא לשמור עליה ואף להגדילה.

אך אבוי! כאשר עושים דיאטה דלה מאוד בקלוריות וללא פעילות גופנית, יורדים במשקל בעיקר בגלל איבוד של רקמת שריר ונוזלים ורק ומעט הודות לאיבוד רקמת השומן. כאשר עולים בחזרה במשקל (לרוב בתוספת "ריבית"), מוסיפים בעיקר רקמת שומן. מה שקורה הוא שבכל סיום מחזור של דיאטת כסאח, המוליכה בעקבותיה השמנה חוזרת, יש בגוף הרבה יותר שומן והרבה פחות שריר מאשר היה לפני הסיבוב האחרון – וחוזר חלילה.

ככל שמחזורי היו-יו חוזרים על עצמם, כך הגוף זקוק לפחות ופחות קלוריות כדי לשמור על משקלו, היות ויש לו הפעם הרבה פחות רקמת שריר פעילה מבחינת חילוף החומרים, והרבה יותר רקמת שומן שאינה פעילה, ולכן זקוקה לפחות קלוריות לתפקוד היומיומי.  חילוף החומרים בגוף נפגם, והקלוריות העודפות הופכות חיש קל לשומן, מה שיקשה לרדת במשקל בניסיון הבא, אבל יעלה את התסכולים ואת מפלס הייאוש כמו גם את התאווה לשוקולד.

שש קטנות

כוח רצון אין פירושו הימנעות מרשימה ארוכה של "אסור לי לאכול את זה". במקום זה אפשר לבחור לאכול משהו שלא כלול בדיאטה, אבל שאנחנו ממש רוצים. ואפילו אם חטאנו ואכלנו יותר ממה שצריך, אם נכיר בכך שזה בא מבחירה שלנו - לא נשבר.

דיאטה אמורה להיות נעימה ומתונה. לא כדאי להימנע לחלוטין ממזונות אהובים, אלא לאכול באופן שפוי והגיוני ולשלב גם אותם בתפריט. את ביצוע השינויים בצורת האכילה ובהרגלי האכילה יש לבצע באופן הדרגתי וקבוע. אחרת נכשלים.

 

אם אוכלים שש ארוחות קטנות ביום, הגוף לומד להבין שהוא מקבל מזון באופן סדיר ועקבי ושאתם לא מרעיבים אותו וגורמים לו להיכנס למצב הישרדותי של רעב. מצב שבו הוא נאלץ לאגור את מה שיש ולהאט את חילוף החומרים. כאשר הגוף מרגיש מספיק בטוח שהוא מקבל את האספקה הוא יכול ללמוד לפתוח מנעולים ולהוציא את מה שאין לו בו צורך.

כאשר אוכלים כל שלוש שעות, הקיבה מתכווצת והקילוגרמים נושרים. תתרגלו לא לבלוס  ארוחות גדולות ולא להגדיל את הקיבולת ואת נפח הקיבה - והתוצאה תהיה ירידה במשקל. כאשר אוכלים כל שלוש שעות את הדברים הנכונים לא חשים רעב, רמת הסוכר בדם תישאר מאוזנת והמאזניים יעשו לכם טוב.

מאת חוה רשף

חזרה לרשימה