ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מתכון לאושר: יש דבר כזה

תחום הפסיכולוגיה החיובית חוקר איך אפשר לשפר את הרגשתנו כאן ועכשיו. למשל: להתאמץ לראות את היתרונות במצבי שפל. ומה הקשר לדיאטה?

מפתיע לגלות שתחום הפסיכולוגיה החיובית, שהולך ומתפתח בשנים האחרונות, התחיל דווקא ממחקרים של... דיכאון.

מייסד גישת הפסיכולוגיה החיובית, ד"ר מרטין סליגמן, השכיל לrיישם את הממצאים שלו על אנשים בדכאון כדי לעשות את ההיפך -  לקדם את האושר. ליתר דיוק: למצוא דרכים שבהן כל אחד ואחת מאיתנו יוכל לשפר מאוד את תחושתו. זה לא עניין של מקרה או גורל – אלא של הרגלים נכונים.

הרגל נכון: להתמקד בתכונות החיוביות

איזה הרגלים למשל? להתמקד בחוזקות של כל אחד מאיתנו, בתכונותיו החיוביות ובכישרונות. סליגמן טוען שאם נתרגל להזכיר לעצמנו את החוזקות האלה, נטפח חוסן נפשי, העצמה וצמיחה.

חשיבה חיובית: לזכור שהתקופה הרעה תעבור

מושג חשוב בפסיכולוגיה חיובית הוא החשיבה החיובית. הכוונה איננה להתעלם מקשיים או חסרונות – ממש לא! אשליות או משפטי עידוד ריקים לא עוזרים לאף אחד.

חשיבה חיובית יעילה היא לדעת, שגם אם מרגישים רע בנקודת זמן מסויימת – זה חלק מהחיים. הרע והטוב משלימים זה את זה. כמו במקרה של הכוס שהיא חצי מלאה וחצי ריקה, המטרה היא לראות את שני החלקים אבל לשאוב כוח ותקווה מהמחצית המלאה.

חשוב לשמור על פרופורציה ולזכור, שמה שרע לנו עכשיו יעבור. וכאשר הוא יעבור, תבוא הרגשה טובה שתפצה על מה שעובר על האדם בנקודת השפל. חשיבה חיובית אמיתית כוללת בהכרח גם פעילות מתמדת ומעשית כדי לשפר את מצבנו ולצאת מהמצב הרע.

הזדמנויות חיוביות בעת צרה

חשוב גם לבחור את נקודת המבט הנכונה. מבט קרוב מדי על עצמנו כאשר קשה לנו, מתמקד רק במצוקה. מבט יותר "מלמעלה" מחדד את הפרספקטיבה שתקופות קשות חולפות לבסוף. אם נבין שמצבנו הנפשי נקבע בהתאם לנקודת ההסתכלות שלנו, יהיה לנו קל יותר לשמור על פרופורציות. האחריות לבחירת נקודת ההסתכלות היא רק שלנו.

אדם שמתמודד עם מצב קשה יכול להיעזר במשפטים ובמחשבות הבאות, כדי לחפש את נקודות האור הטובות:

• אולי הטוב הוא השלווה שמוענקת לי במנוחה משטף ההתפתחויות? 

• אולי דווקא כעת, בעת צרה, יש לי הזדמנות חיובית להרגיש את החום והאהבה של האנשים הדואגים ועוזרים לי?

• אולי זו הזדמנות לעשות חשבון נפש עמוק וללמוד לקח מהטעות שהביאה אותי למצב הזה?

• אולי זה עוד שלב שעלי לעבור כדי ללמוד דברים בדרך להשיג את המטרה שהצבתי לעצמי?

• גם אם נקודות האור עדיין אינן מובנות לי עכשיו, ייתכן שאבין אותן בהמשך.

חשיבה חיובית היא חשיבה מציאותית אבל אופטימית: מוצאים את הדברים הטובים בכל מצב, גם כאשר קשה.

רגע, ומה הקשר לתהליך הרזיה?

תהליך הרזיה כרוך בוויתורים שונים: ויתור על נוחיות, על ספונטניות, על חופש בחירה מה אוכלים, מתי אוכלים וכמה אוכלים...  לא קלה היא דרכנו, ואנו חווים עליות ומורדות. בעזרת חשיבה חיובית אנו מצליחים לראות לצד הכשלונות גם את ההצלחות שלנו.

למשל, בשבוע בו שמרנו בדייקנות על התוכנית, ובסופו אנו נשקלים ורואים עליה במשקל במקום ירידה כפי שציפינו - איזו אכזבה! התוצאה עלולה "למחוק" את ההישגים שהיו לנו בשבוע זה.

אבל רגע, היו הישגים!  שמרנו על התוכנית, הקפדנו לאכול ככתוב ולבצע פעילות גופנית. המשקל לא הגיב כפי שציפינו כי יש עוד גורמים שמשפיעים, לא רק מה אוכלים וכמה ספורט עושים. בטווח הארוך התמדה בתוכנית תוביל להרזיה. בתהליך כזה חשוב תמיד לראות את ההצלחות שלנו ולשאוב מהן כוח להמשך.

עוד מאמרים בנושא:

חזרה לרשימה