כולסטרול
ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

כולסטרול טוב, הרע והמכוער

דיאטה הינה בעלת השפעה מכריעה על רמת הכולסטרול ועל התפתחות מחלות לב. דיאטה דלה בשומן רווי ובכולסטרול, ספורט וירידה במשקל מהווים גורמים משמעותיים בהורדת הכולסטרול

כולסטרול הוא תרכובת אורגנית המכילה שומן ונמצאת בכל תא חי. כולסטרול אינו נמצא בצמחים ולכן גם לא בשמנים צמחיים כגון, שמן קנולה, סויה או זית, כפי שיש הטועים לחשוב.

כולסטרול הינו מרכיב חיוני בתפקוד הגוף

כולסטרול משתתף בייצור הורמונים סטרואידים, גמישות ממברנת התא, מרכיב את המיאלין העוטף את תאי העצב במח וחיוני להעברה העצבית ומהווה בסיס לייצור מלחי מרה וויטמינים מסיסים בשומן. כולסטרול מגיע אל הגוף בשני אופנים: על ידי ייצור אנדוגני, כלומר בכבד, ודרך המזון. במצב רגיל, מנסה הגוף לווסת את רמת הכולסטרול, כך שאם הוא מקבל כמות גדולה מהמזון, הוא יצמצם את הייצור בכבד, וההפך.

כולסטרול ובריאות

כולסטרול אינו מסיס במים ולכן לא יכול לנוע בזרם הדם בצורה חופשית, אלא בקומפלקסים מיוחדים הנקראים ליפופרוטאינים. ליפופרוטאינים המוכרים לנו יותר בשמם המקוצר הם ה LDL, שהוא כולסטרול רע ו HDL, שהוא כולסטרול טוב.  כולסטרול טוב וכולסטרול רע התפרסמו בגלל הקשר החזק שלהם להתפתחות מחלות לב ולכי דם ומשום שהרמה שלהם בדם מושפעת מהתזונה שאנו אוכלים. כולסטרול רע נקרא כך, משום שרמה גבוהה שלו בדם קשורה בהתפתחות טרשת עורקים והתקפי לב. בטרשת עורקים הכולסטרול הרע עובר תהליך של חמצון שלאחריו "מתיישב" בדפנות העורקים וגורם לחסימתם. חסימה של עורק המוביל דם ללב תקטין את זרימת הדם ללב, מה שעלול לגרום בסופו של דבר להתקף לב. לעומתו, הכולסטרול הטוב מפנה את הכולסטרול מהדם ולכן מגן מפני התפתחות הטרשת ועל כן שמו.

גורמים המשפיעים על רמת כולסטרול

• תזונהדיאטה עשירה בשומנים רווים (מהחי), כולסטרול וקלוריות תעלה את רמת הכולסטרול הכללי והרע בפרט

• אורח חיים- אורח חיים יושבני, כלומר נעדר פעילות גופנית יעלה את הכולסטרול הרע

• משקל גוף – השמנה גורמת לעלית כולסטרול רע ולירידה בכולסטרול הטוב

• תורשה – ייצור כולסטרול על ידי הכבד מושפע מגורמים גנטיים. ישנן קבוצות באוכלוסיה, שאצלן רמת כולסטרול גבוהה נובעת רק מגורמים תורשתיים.

• גיל – עם ההתבגרות חלה עליה נורמאלית ברמת הכולסטרול

 איך מטפלים ברמת כולסטרול גבוהה?

• ירידה במשקל – מחקרים מדווחים על שיפור ברמת כולסטרול כבר עם ירידה של 5-10% מהמשקל, גם ללא הגעה למשקל הרצוי

• פעילות גופנית - פעילות גופנית, ברמה של 150 דקות בשבוע (1/2 שעה, חמש פעמים ביום) תפחית את רמת הכולסטרול הרע ותעלה את רמת הכולסטרול הטוב.

• תזונה – תזונה מופחתת בשומן רווי (שומן של בשר, מוצרי חלב מעל 5% שומן)

תזונה מופחתת בכולסטרול (עד 300 מ"ג ביום).

תזונה מופחתת בחומצות שומן טרנס, הנמצאות במוצרי מזון מעובדים כגון גלידות וחטיפים 0עד 1%)

תזונה עשירה בשומן בלתי רווי (כגון שמן זית, אגוזי מלך).

תזונה עשירים בסיבים תזונתיים, בעיקר מהסוג המסיס הנמצא בקטניות ובפירות יכולה גם היא להשפיע לטובה על רמת הכולסטרול, כמו כן מזונות עשירים בנוגדי חימצון, כגון, פירות, ירקות וכן יין אדום.

• טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי המקובל והנפוץ כיום לטיפול ברמת כולסטרול גבוהה שייך לתרופות ממשפחת הסטטינים ומראה יעילות גבוהה בהורדת רמת כולסטרול ושעור התקפי לב.

מהן רמות כולסטרול תקינות?

רמת הכולסטרול הכללי המומלצת היא 200 מ"ג% לכל היותר,כולסטרול 200-240 יחשב כגבולי ומעל 240- גבוה.

רמת LDL מומלצת לאוכלוסיה הבריאה היא עד 130מ"ג%. הרמה המקסימלית המומלצת של LDL יורדת כשיש מחלות נלוות כגון סכרת ומחלת לב.

חזרה לרשימה