ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אם מישהו מדבר אתכם על אוזני המן – פשוט התעלמו ממנו או נסו להכניס עכבר לחולצתו!

פורסם ביום 16-3-2014, בשעה 8:20 ע"י יוסי רז

כשהייתי ילד היו רק אוזני המן עם מילוי פרג. לקראת תכנון המנה המותרת שלי רציתי לחזור לילדות ולכן החלטתי להיכנס ל"קונדיטוריית סמי" לבחור אזני המן עם פרג. לפני מספר שנים קונדיטוריה צנועה זו זכתה בתואר המכובד של אחת משלוש הקונדיטוריות הטובות בארץ שהתמחו בהכנת עוגות סברינה ונפוליאון (קרם שניט) בטעם של פעם. מכאן הנחתי, שבקונדיטוריית סמי בטוח אוכל למצוא אוזני המן של פעם, מפרג, לא אוזני המן תעשייתיות, ספוגות בסוכר, בצבעי מאכל ובכל מיני מילויים משונים.

ואתם יודעים מה? התשובה שקיבלתי הייתה: "השנה לא עשינו אוזני המן מפרג. יש עם מילוי חלבה, יש עם מילוי תמרים, אגוזים….", מה?? שפשפתי את אוזניי האמיתיות, אולי לא שמעתי נכון, אבל כן, עשרות אוזני המן מודרניות הצטופפו בתבניות ענקיות שחורות ואפילו אחת מהן לא מולאה בפרג… לא ייאמן!

לפני גילוי אוסטרליה, אנשים היו משוכנעים שכל הברבורים הם לבנים. אמונה זו התערערה ע"י תצפית אחת בסוף המאה ה-17. כל מה שצריך היה ברבור אחד שחור…  ואכן, בסוף המאה ה-17 התגלה ברבור אחד שחור אשר הפריך את התפיסה המסורתית, שכל הברבורים הם לבנים. נסים טאלב, מפתח "תיאוריית הברבור השחור", טוען שיש אירועים שלכאורה לא היו ניתנים לצפייה מראש. התחזיות שלנו לגבי העתיד, קובע טאלב, מושתתות על התצפיות והמסקנות שלנו מאירועי העבר. אך תמיד יכול להופיע אירוע יוצא דופן, אירוע שהוא בלתי אפשרי לפי התחזיות, ברבור שחור, כמו רעידת אדמה, כמו רצח ראש ממשלה, כמו מגדלי התאומים, ולכן לא כדאי לנו להיות שאננים ובטוחים מדי, ולכן רצוי לקחת בחשבון את האפשרות שבכל רגע יכולים לנחות הברבורים השחורים שיפתיעו אותנו ויהיו בעלי השפעה עצומה על חיינו… אמא'לה!

האם אוזני ההמן המודרניים בקונדיטוריה של סמי הם הברבור השחור הבלתי צפוי שלא חזיתי? אולי.  אבל זה לא היה סוף העולם, התפשרתי על קרם שניט… (תכל'ס 3 אוזני המן או קרם שניט – מה עדיף כמנה מותרת?),

אבל עכשיו ברצינות, כמה פעמים יצא לכם להיתקל בברבור שחור קל כזה, קטנטן, ברבורון שחור שבכלל לא מזיק, מהסוג שחושבים לגביהם: "לא נורא, שטויות!"… אבל… בעצם הברבורון השחור הזה היה הפתיח ללהקת ברבורים טורפים שהופיעה פתאום משום מקום, ברבורים שחורים ודורסניים שהתנפלו עם הציפורניים הגדולות שלהם וטרפו בשניות את כל הכוונות הכי הטובות שלנו לעשות את התוכנית היומית של דיאטהקלאב, התוכנית שחשבנו, שתכננו, שהתארגנו עבורה, ורק נותר לבצע אותה?

גם מגילת אסתר מלאה בברבורים שחורים, אירועים שאי אפשר לצפות אותם, אך הם קיימים. בקריאת המגילה נוכל למצוא המון אירועים לא רציונאליים ולא ממש צפויים: היהודים שנהנו ממשתה המלך כשווים בין שווים, תוך זמן קצר מוצאים את עצמם מוכים ונרדפים. מרדכי שהושפל והיה חרד לשלומה של אסתר, פתאום רוכב על סוס ומקבל כבוד מלכים ואסתר שלמה, בריאה ומוגנת…. הלקח האמיתי שהמגילה בעצם רוצה שנשים לב אליו הוא אי הוודאות וחידוד המודעות לסכנת הברבורים השחורים, שכן עכשיו אנחנו עם חוגג ומוגן, אבל מי מבטיח לנו שמחר אנחנו לא נמצא את עצמנו שוב בסכנת השמדה?

ולכן גם בגלל טיבו של העולם, שאי שם תמיד ישנם ברבורים שחורים ורדומים שיכולים להתעורר, וגם בגלל טיבנו אנו, אופיינו ההפכפך, כדאי לנו להיות ערוכים לברבורים השחורים שעלולים לנחות עלינו בהפתעה במהלך התוכנית שלנו בדיאטהקלאב.

אז איך לנהל את התוכנית של דיאטהקלאב למרות הברבורים השחורים? הנה כמה רעיונות:

קיימים ברבורים שחורים חיוביים וברבורים שחורים שליליים. חשוב להבחין ביניהם. הברבורים השחורים החיוביים באים ללמד אותנו איך לקום כשאנחנו נופלים. הם מתרגלים אותנו מצבים שכל מי שעשה דיאטה נתקל וייתקל בהם: הנפילות, והכי חשוב האמונה שאנחנו יכולים לקום אחרי הנפילה ולא לשקוע בה ולזנוח הכל, אלא לקום מהרצפה, לנער מהמכנסיים את האבק ולהמשיך בתהליך מחוזקים יותר.

המנה המותרת יכולה להיות הסדק דרכו יכולים להיכנס הברבורים השחורים, הרעים והטורפים. כשאנחנו מודעים לכך, נוכל להתכונן לסכנה מבעוד מועד: לדוגמא, לאכול מנה מותרת בבית קפה ולא להביא הביתה, לאכול מנה מותרת מלוחה אם המנה המותרת המתוקה פותחת לנו את התיאבון לעוד מתוק, וכו'.

אולי קבלת העובדה שבעולמנו תמיד יופיעו ברבורים שחורים, בפרט למי שעושה דיאטה, תעזור לנו לצאת כמה שיותר מהר ממצבים בהם נטרפנו על ידי הברבורים השחורים, כי באמת יש מצבים שלא משנה כמה נתארגן לכבודם,  תמיד יכול להופיע הברבור השחור הזה, כך שאחרי הכל, עוד עוגה, פחות עוגה, לא סוף העולם, יהיה בסדר. לקבל את הברבורים השחורים בחיינו זו עוד דרך להתמודד בתוכנית של דיאטהקלאב.

√ יונה יעקב כתבה בפייסבוק: "בגלל הערך הקלורי של הפרג , נראה לי שאצרוך אותו בצורה אחרת"… והיא צודקת. אני אוהב את הגישה הממזערת מפגשים עם ברבורים שחורים, ואם נחשוב טוב, אז גם מנה מותרת יכולה להיות בחירה בריאה ומאוזנת ולא הפקרות מוחלטת. (מומלץ לקרוא את המאמר הזה).

ולבסוף, אם כל הסעיפים הנ"ל אינם עוזרים, אולי תנסו את זה: אם מישהו מדבר אתכם על אוזני המן  – פשוט התעלמו ממנו או נסו להכניס עכבר לחולצתו!

לבלוג האישי שלי:
http://www.dieta-club-blog.co.il

פרסם תגובה

האימייל שלך לעולם לא ישותף. שדות נדרשים מסומנים *

*
*